Dansant burgerschap is als het ware de toepassing van danseducatie binnen vier bouwstenen van burgerschapsonderwijs zoals dit voor het primair onderwijs staat omschreven. Deze vier bouwstenen, door curriculum.nu beschreven, liggen in het sociaal-cultureel domein en zijn ‘identiteit’, ‘diversiteit’, ‘solidariteit’ en ‘denk- en handelswijzen’.
Vanuit eigen onderzoek ontstonden er vier elementen van dansant burgerschap. Alle elementen gebundeld maken dansant burgerschap tot wat het is; een werkmethode waarbij de sociale en creatieve kracht van dans wordt ingezet om fysiek te verbinden tussen ik, de ander, wij en dans.
Binnen De Dansverbinderij werken we met echte bruggenbouwers, of ook wel: dansverbinders! Deze dansverbinders zijn danseducatoren die geloven in de kracht van dans en hier ook voor durven te gaan staan. Wij als dansverbinders zijn er namelijk van overtuigd dat danseducatie van fundamentele waarde kan zijn op allerlei verschillende plekken in de samenleving.
Janneke rondde in 2007 de lerarenopleiding af aan de HAN Pabo en studeerde in 2021 af aan de Docent Dansopleiding van ArtEZ Hogeschool van de Kunsten te Arnhem. Sinds dat moment beweegt zij zich in een werkomgeving waar haar twee passies, die voor onderwijs en dans, elkaar ontmoeten.
De verbinders
Janneke
Janneke rondde in 2007 de lerarenopleiding af aan de HAN Pabo en studeerde in 2021 af aan de Docent Dansopleiding van ArtEZ Hogeschool van de Kunsten te Arnhem. Sinds dat moment beweegt zij zich in een werkomgeving waar haar twee passies, die voor onderwijs en dans, elkaar ontmoeten.
Lynn
In 2017 studeerde Lynn af als allround dansdocent en dansondernemer aan de Docent Dansopleiding van ArtEZ Hogeschool voor de Kunsten te Arnhem. In 2020 behaalde ze daarnaast ook haar master Kunsteducatie aan ArtEZ in Zwolle. Binnen de stichting kan zij zich meer en meer richten op haar specialisme ‘dansant burgerschap’ in het primair onderwijs.